tirsdag 15. mai 2012


Prosjekt i fordypning.

Jeg var veldig nysgjerrig på Ikt-servicefag, og ville fordype meg i Ikt-serviceyrket. Jeg hadde hørt ganske mye bra om dette yrket, men jeg hadde også hørt om ting som ikke er så fullt så bra, så jeg var veldig forvirret. Jeg hørte også at dette var et veldig godt yrke å ha i fremtiden og veldig nyttig å ha hvis man skulle jobbe videre med data. Siden jeg har veldig lyst til å jobbe med spill eller animasjon, så tenkte jeg at Ikt-faget er en god plan b, viss ikke alt går etter planen. Men jeg fant ikke noen praksisplass for Ikt, så jeg valgte å være igjen på skolen. Jeg hørte at vi skulle få oppgaver som var ganske fri innen tegning så jeg valgte det, istedenfor å ta noe som jeg ikke har tenk å søke til neste år, eller har så veldig lyst til å jobbe med.

Jeg fikk utdelt en rekke oppgaver som vi skulle velge mellom, en av dem var en illustratøroppgave. Jeg valgte illustratøroppgaven fordi, jeg alltid har hat lyst til å illustrere min egen historie eller en barnebok, så dette var en veldig passende oppgave for meg. Jeg valgte å ta inspirasjonen min, fra en illustratør som heter Kay Nilson som har illustrert masse eventyr fra Skandinavia og av Europa.



Jeg syntes stilen hans var veldig fin og original, så jeg ville ha litt av den samme stilen i illustrasjonene mine også, jeg fant også en historie som han har illustrert til som heter Prins lindworm eller (Prince lindworm på engelsk) som jeg valgte illustrere til også. Jeg valgte å ta teksten til historien på engelsk, siden jeg følte den var bedre skrevet på engelsk. Jeg følte også den ble litt mer dyster og (gammel stil) over den, enn hvis jeg tok den på norsk.

Så begynte jeg og tegne skisser av karakterer og hendelsene som jeg ville ha med i fortellingen. Jeg begynte også å tenke på hvilket format illustrasjonsbildene skulle ha, også hvor mange det skulle være. Jeg begynte å tenke også på hvilket format boka skulle ha. 

Deretter begynte jeg å tegne bildene jeg ville ha med, og malte de med akvarell.
 

Etter at bildene var ferdig malt så brukte jeg en god del tid i Photoshop også, til å sette sammen flere av bildene til et bilde, og rette opp små feil, Jeg la til også noen flere effekter og bakgrunner til bildene, som at dem virket mere proft ut.

Etter at jeg var ferdig å redigere bildene i Photoshop, begynte jeg og skrive ut tekst og bilder, og jeg begynte å teipe de sammen til en side. Og skannet de sammen, til en sammen satt side.

 Det ferdige produktet, og arbeidstegningene. Jeg var også veldig stolt over innsatsen min med produktet.
Og bli illustratør, eller jobbe med illustrasjon. Er noe jeg kunne gjerne ha jobbet med. Men jeg tror kanskje det ikke er så veldig enkelt og få seg jobb eller fast jobb, så jeg tror ikke det er noe jeg bør satse på. Men jeg kunne godt ha tenkt meg det, men det er sikkert mange jobber som det er enklere å få seg jobb i, som jobber litt med illustrasjon og annet grafisk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar