tirsdag 15. mai 2012

Ord som betyr noe

Hvar en oppgave vi fikk i norsk, som vi skulle jobbe videre med i produksjons faget og Kvalitet og dokumentasjon.


Oppgaven var at vi skulle skrive en tekst, som hadde tre ord som betydde veldig mye for deg eller at du kunne bare ta noen ord som passet i teksten som du ville skrive. Og så skulle du fortsette med å lage et produkt som var inspirert fra teksten, og som hadde ordene inngravert eller skrevet på produktet. Etter  at produktet var ferdig skulle vi også lage en reklame plakat til den.


Selve teksten jeg hadde handlet om en jente som strever med å plukke opp alle bitene fra det sønderknuste hjertet sitt. Til slutt klarer hun og sette sammen bitene, men for hver bit hun setter sammen jo tyngre blir hjertet å bære, så til slutt blir hjertet for tungt og klarer ikke å nå den siste biten av hjertet. Men så kommer det en person fra mørket, og gir henne den siste delen. Og så blir hjertet hennes hel igjen. 


Produktet jeg laget var et perlekjede, perlene var laget i hvitleire, og var blandet med vanlige hvite perler i mellom. Jeg laget også et hjerte som var flat, som skulle også tredes på smykket når jeg var ferdig med å lage perlene. Jeg laget hull i alle kulene etter på som at jeg kunne tre dem på etter at de hadde tørket, jeg hadde også laget to hull i hjertet som at den også kunne tres på etter at den hadde blitt brent i ovnen med perlene.


Etter at de hadde vert i ovnen tredde jeg alle perlene sammen, og skrev på framsiden av hjertet de viktigste ordene fra teksten jeg skrev inn i norsken. Jeg tredet på noen andre perler også.
Hvorfor jeg ville lage et perlekjede, var fordi jeg var veldig inspirert av andre som hadde laget perler i leire tidligere, jeg ble også veldig inspirert av andre som hadde laget smykker med hjerter i enden, ofte med et dikt eller navnet på en person som betyr veldig mye for dem.  Jeg ville lage noe som lignet, siden teksten jeg skrev til norsken, hadde veldig mye kjærlighetssorg og sannkjærlighet å gjøre. 



Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, jeg syntes det var spesielt artig at jeg kunne faktisk bruke smykket. Jeg ble også veldig fornøyd med utseende på smykket.

Etter at produktet ble ferdig, begynte jeg å lage plakaten som skulle vise produktet og dens betydning. Jeg kom opp med tre plakater, men leverte bare inn Nr:2. Jeg synes plakatene ble veldig enkle men fine, så jeg ble veldig fornøyd med dem.

1

2

3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar