søndag 13. mai 2012


I Produksjon så fikk vi velge å være igjen på fredager og jobbe videre med leire, eller at vi kunne være hjemme og velge å skrive om en designer, og designe et eget produkt som var inspirert av den designeren du valgte å skrive om. Jeg valgte å skrive om den danske illustratøren Kay Nilson.

Jeg ble veldig inspirert av Kay Nilson sine gamle illustrasjoner av eventyr, noen av illustrasjonene hans, var veldig inspirert av barokken og rokokko perioden. Så jeg ville designe en kjole som var fra en av disse periodene eller begge. De illustrasjonene jeg var mest inspirert av var fra fortellingen om de tolv dansende prinsessene, som var malt i akvarell. Stilen i bildene var en veldig god blanding av barokk og rokokko.





(Bilde av De tolv dansende prinsesser, Illustrasjon av Kay Nilson.)

 Illustrasjonene fra disse periodene var det ofte av tegnet med over pyntete prinsesser, med store og lange kjoler og sjal, med masse perler og store fargerikemønster, de gikk også i store hvite parykker med diverse pynt på seg. Han malte de ofte i lyse pastell farger med masse kompliserte mønster, som er mer i mot rokokko perioden, og noen ganger i mørke farger med store mønster, som er litt mer i mot barokk perioden.
Begge periodene var egentlig ganske like, personene fra disse periodene var ofte over pyntet og veldig «fiff» og de var veldig opptatt av å se velstående ut. De brukte også veldig mye sminke. De brukte for det meste hvitt pudder og leppestift, de hadde også eye-liner og et rosaaktig pudder rouge. De hadde også utrolige store parykker, som var ofte decorert med perler eller annen decor

Etter jeg var ferdig og skrive teksten, begynte jeg og lage den litt finere og mer i stil med designeren før jeg leverte den inn. Jeg kopierte ut alle sidene med bildene og limte de på en A3 ark som var brettet. Der etter prøvde jeg og gjøre den litt barokk og rokokko inspirert med perler, pynt og pastell farger.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar