tirsdag 13. desember 2011


Fargeoppgave.

Vi fikk i oppgave og lage et bilde av et hus, som skulle bestå av farger fra fargesirkelen (Ittens fargekontraster). Vi fikk velge selv om hvilken farger vi skulle bruke og hvordan huset skulle se ut på bildet.

Kontraster betyr motsetninger, og oppstår når en tydelig kan skille fargene fra hverandre. Kontraster skaper liv og fanger interesse.  Som blått på en rød bakgrunn, eller gult på en lilla bakgrunn, sammen skaper de en kontrast.

Først så begynte jeg å male begge sidene av pappen hvit. Der etter valgte jeg at bakgrunnen på bildet skulle være oransje.


Deretter begynte jeg å skissere på ark, på hvordan det skulle se ut.
Så begynte jeg å teipe linjene til huset, og skjære ut to rundinger til rosevinduet jeg ville ha med, og klokka.

Deretter valgte jeg fargene. Etter jeg hadde valgt fargene malte jeg dem på.

Så tokk jeg av teipen, og la på papir som jeg hadde klippet mønster i for rosevinduet og viserne til klokka. Jeg brukte en svamp på å male på fargen, istedenfor en pensel. Fordi jeg ikke ville at malingen skulle komme under papiret.

Det ferdige resultatet.


Jeg var ganske fornøyd med resultatet. Men jeg syntes det ville vært artigere om vi fikk bruke et annet tema enn bare hus, jeg synes også at vi kunne fått lov til å male mer detaljert.  Det var en grei oppgave, men kunne ha vært litt mer valgfritt.

De kontrastene jeg valgte å bruke var lys/mørk-kontrast, siden jeg ville at det skulle vises klart at det var både skygger og lys i bildet. Lys/mørk kontrast brukes farger som er veldig lyse mot farger som er mørke. Jeg hadde også kald/ varm kontrast, siden jeg ville at noen deler av bildet skulle virke kald og mer dystert, enn det som var belyst og varmt. Kald/varm kontrast er farger som virker mere livfulle når de står sammen, den kalde hovedfargen vill frem å heve den varme fargen, og varm med kald.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar