torsdag 29. september 2011

Dokumentasjonsoppgave: Lage oppbevaringseske i papp med decopasje.

I denne oppgaven vart vi spurt om å lage en boks som skulle være inspisert av et yrke/eller andre utdanningsmuligheter du kunne bli av å gå på design og håndverk. Som vi senere skulle dokumentere produksjonen av, og senere legge det ut på fagbloggen. Vi skulle bruke decopasje for å dekorere boksen, og andre mulige dekorer og teknikker.
Boksen skulle ha lengden 30cm og 8cm bred, og 5cm høy. Vi kunne velge å lage ekstra kant til boksen, slik at lokket satt bedre.  
Mitt valg av yrke som tema til boksen var illustratør. Illustratør er ikke et yrke du kan bli på design og håndverk, men en karriere du kan bygge videre på. Det var ikke så vanskelig å skjære ut mønsteret til esken i pappen, men vi fikk vite etterpå at målene var feil, men da var jeg allerede ferdig med esken, men det virket ikke som noe stort problem. Jeg valgte å kopiere ut sider av mine favoritter av tegneseriebøker og illustratører. For å få et mer tegneserieaktig utseende på esken, valgte jeg og dekorere esken med bilder av sidene i tegneseriebøker. Men før jeg begynte med decopasjen valgte jeg og male boksen helt hvit først.

Det ferdige resultatet.     

                                                                                                               
Jeg ble fornøyd med bildene jeg plukket ut til esken og temaet, men jeg ble ikke så fornøyd med resultatet. I stedet for å klippe av ramene på sidene på bildene, skulle jeg heller ha tatt utklipte sider som bakgrunner og deretter tatt på de bildene jeg ville ha. Slik at det ikke virket så ujevnt og uproft ut. Jeg ville også ha prøvd å få til en mer jevnere overflate. Jeg ville også ha tatt den svarte pappen under og i taket av lokket til å sittet bedere og målet det mer nøyaktig. Esken kan brukes helt fint, men det må brukes litt krefter for å få av lokket. Jeg har aldri holdt på med decopasje før, så jeg lærte at rett  mengde med lim på papiret er viktig, og at det er viktig med en flat og jevn farget overflate. Det er også veldig viktig å måle nøyaktig og ikke bruke for mye teip rundt, det gjør det bare mer klumpete i kantene og det gjør det ikke noe mer stabilt.

1 kommentar:

  1. 1. Etter at du forandret på designet på bloggen, ble det mye bedre leselighet! Bra!

    2. Jeg blir litt forvirret av overskriften «Dokumentasjonsoppgave: Lage oppbevaringseske i papp med decopasje». Var dette en dokumentasjonsoppgave? Eller var det en oppgave i faget Produksjon?

    3. La det være mer luft rundt bildene av boksen. Legg inn et avsnitt etter «Det ferdige resultatet».

    4. Det er fint at du er litt kritisk til deg selv og det du har gjort på bloggen. Fortsett med det! Det lærer du mye av.

    5. Når du skriver, skal du prøve å være så tydelig og presis at den som leser ikke trenger å gjette seg til hva du mener. Jeg er litt usikker på hva du mener når du skriver: «I stedet for å klippe opp ramene på sidene, skulle jeg heller ha tatt utklipte sider som bakgrunner og deretter tatt på de bildene jeg ville ha, slik at det ikke virket så ujevnt og uproft ut». Kunne du forklart dette litt annerledes?

    6. Ta underveisbilder mens du jobber med ulike oppgaver. Bruk bildene på bloggen til å forklare og dokumentere prosessen.

    7. Du kunne godt ha beskåret bildet av stolen (Crop Tool, beskjæringsverktøyet, i Photoshop kjenner du jo godt nå). Det er for mye hvitt på venstre side av stolen (unødvendig å ha med).

    8. Bildet av boksen kunne du med fordel ha gjort større. Det blir så smått at det blir vanskelig å se detaljene i bildet.

    9. Du kan godt ta med litt mer om redskaper og materialer du har brukt. I forhold til boksoppgaven kunne du godt ha nevnt noe om tapetkniv, stållinjal og vinkellinjal.

    Lykke til videre med blogginga! -Mariann

    SvarSlett